Wennen op school - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Patrick, Marloes, Lisa, Rick Verbruggen - WaarBenJij.nu Wennen op school - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Patrick, Marloes, Lisa, Rick Verbruggen - WaarBenJij.nu

Wennen op school

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Patrick, Marloes, Lisa, Rick

06 Maart 2014 | Australië, Melbourne

2 dagen voordat de school begint gaan we alvast kijken in de klassen en kennis maken met de leraar van Lisa en de lerares van Rick. Ze hebben er zin in, wat ik me kan voorstellen na 6 weken vakantie. Na de kennismaking rijden we door naar de PSW (Primary schoolwear) store. Daar kopen we school uniformen en thuis willen Lisa en Rick het meteen aan. Gelukkig want ik vind het niet echt mooi of beter gezegd, echt niet mooi... Donderdag 30 januari is dan de eerste schooldag, spannend! Lisa start meteen een hele dag van 9 am tot 3.30 pm en Rick begint de eerste dagen met 2 uurtjes per dag.
Zodra de bel gaat, gaan de kinderen in een rij staan voor de deur waar ze naar binnen gaan. De leraar/lerares staat voor de rij en neemt ze zo mee.
Lisa en Rick hebben er zoveel zin in dat ze papa en mama niet eens meer zien staan als ze naar binnen lopen. Super!
Wanneer we ze ophalen, wil Lisa meteen afspreken, ze ziet er moe uit van alle indrukken dus doen we dat maar even niet. En ze vind het niet eens erg ;-). Rick is helemaal enthousiast als hij naar buiten komt.
De volgende dag gaat hetzelfde alleen iets minder enthousiast.

Dan vertrekt papa zaterdag voor 2 weken naar Nederland, Rick en Lisa zijn ontroostbaar, dat is duidelijk even teveel voor ze.
Gelukkig gaat het al snel beter als ze horen dat we pannenkoeken eten, samen maken is nog leuker...
Zondag is het warm en gaan we naar het zwembad, wat het altijd goed doet.

Maandagochtend, Rick zijn eerste volle dag op school. Lisa is daar blij mee omdat ze zo af en toe naar Rick kan en nederlands kan praten. Ze heeft moeite met het Engels en vond het nu toch echt niet zo leuk meer.
Ik heb hele gesprekken met die twee over het Engels praten, verkeerd uitspreken en niet begrijpen wat ze moeten. We maken er een spel van wie de meeste fouten durft te maken met Engelse woorden. Het helpt want beide durven ze nu alles te zeggen, ook al is het fout. Begrijpen komt wel, we spreken af dat ze gewoon goed kijken wat de andere kinderen doen en dat echt niet alles in een keer goed hoeft te gaan. De eerste week gaat voorbij en dan komt tante Marieke, we kijken er enorm naar uit.

Met tante gaan we het weekend naar Phillip Island, we boeken last minute en hebben een kamer gevonden voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Spannend, ik heb net mijn supergave auto (Honda CRV) opgehaald bij de garage en die zullen we eens gaan inrijden.
We komen aan bij ons appartement en ontdekken dat we een backpackers hostel geboekt hebben. We krijgen een kamer met 2 stapelbedden, Lisa en Rick zijn helemaal blij en wij moeten er erg om lachen.
Die avond hebben Lisa en Rick in de gezamelijke ruimte nog gitaar gespeeld en een potje tafeltennis gedaan. Het was een super leuk weekend, we hebben de pinquins, koala's en walibi's gezien en jawel als wekker een zingende Kookaburra. Wat wil je nog meer...

Tijdens de schooldagen zijn Marieke en ik nog samen met de metro naar de stad gegaan, naar st Kilda geweest en naar de IKEA (ja, die hebben we hier ook).

Op school worden alle indrukken inmiddels te veel waardoor Lisa en Rick het moeilijk krijgen, het is ook veel als je hele dagen op school zit en geen woord begrijpt. Lisa begint al wat meer Engels te praten en als haar leraar haar niet begrijpt, praat ze gewoon wat harder :-).
Rick vind het wat lastiger. Omdat het niet zo goed met hem gaat, vraagt de juf of ik op school wil komen helpen. Natuurlijk wil ik dat! De afgelopen weken ben ik veel op school geweest en het helpt, Rick begint nu zelfs grapjes uit te halen, hij heeft zijn eerste spreekbeurt gehouden voor de klas in het Engels en weet nu wat de routine van de dag is.

Ik ben inmiddels klassenmoeder van Rick zijn klas, wat hier ook inhoudt dat je evenementen organiseert, koffie ochtenden voor de moeders en borrelavonden/diners voor vaders en moeders regelt. Daarnaast help ik mee in de ouderraad en heb zo al veel mensen leren kennen. Patrick maakt zich al zorgen dat we geen weekend meer weg kunnen omdat we overal op de bbq gevraagd worden en ik overal ja op zeg ;-).

Inmiddels is Patrick volop aan het werk en heeft zijn draai al aardig gevonden bij Australian Post.

Ik heb nu ook weer wat tijd voor het hardlopen en ben aan het trainen voor mijn volgende halve, "great ocean road" marathon.

Tot de volgende keer maar weer, hopelijk is dan de container gearriveerd met onze spullen...

  • 06 Maart 2014 - 10:22

    Saskia Neele:

    Heee Marloes en Patrick,

    Wat leuk zo'n blog...kan ik een beetje bijhouden hoe het jullie vergaat aan de andere kant van de wereld.
    Wat een ervaringen, wat een indrukken...zeker voor de kinderen. Maar ik weet als juf, dat kinderen heel flexibel kunnen zijn en al snel meegaan met 'the flow', dus dat komt wel goed!

    Hoe lang blijven jullie eigenlijk? Dat heb ik gemist.

    Hebben jullie Carnaval niet gemist?
    Ik ben nog bij aan het komen van de afgelopen dagen, maar het was het wel waard.
    Nu nog een paar dagen vrij en dan begint het gewone leven weer, maar met het prachtige weer hier (het lijkt al wel lente) is dat prima te doen!

    Groeten uit Eindhoven,
    Sas

  • 06 Maart 2014 - 17:31

    Hellen:

    Wat leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Ik kan me voorstellen dat na het avontuur van een nieuwe omgeving, taal en school het de kids even te veel wordt. Zoals ik het lees pak je het hartstikke goed op. Het zal voor jou ook niet altijd even soepel verlopen. Je hebt heel wat te doen als klasse-ouder... Dan is het hier maar een lachertje!
    Heb je al wat leuke mensen ontmoet bij je in de buurt?
    Afijn de dagen zullen voorbij vliegen!
    Ik kijk regelmatig bij je op FB en wat een fantastische foto's en wat een mooi land is het!
    Nou Marloes, suc6 met alles en we contacten. Gr Hellen

  • 06 Maart 2014 - 18:27

    Yvette:

    Heerlijk om zo een beetje mee te krijgen lieverd! Wanneer gaan we weer aan de skype?

    Wat doe je dat toch weer goed met de kindjes! Learn to love your mistakes :-)
    En al die BBQ's zijn toch leuk om wat contacten te leggen ;-)

    Trainze!!!

    Hele dikke knuffel en kus!! Yv

  • 21 Juni 2014 - 19:35

    Angeline Maassen:

    Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat. Hier ook alles in orde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick, Marloes, Lisa, Rick

We are moving to Melbourne for 2 years.

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 718
Totaal aantal bezoekers 9019

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 01 Januari 2016

We gaan naar Melbourne!

Landen bezocht: